ROZDZIAŁ I
Przepisy ogólne
- 1.1. Stowarzyszenie nosi nazwę: STOWARZYSZENIE MIŁOŚNIKÓW ZIEMI NIEPOŁOMICKIEJ w Niepołomicach i posiada osobowość prawną.
- Stowarzyszenie powołane jest do życia na czas nieograniczony.
- 2.1. Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Miasta i Gminy Niepołomice.
- Siedzibą władz Stowarzyszenia jest miasto Niepołomice.
- 3. Stowarzyszenie używa pieczęci i odznak według wzorów zatwierdzonych przez właściwe organy administracji państwowej.
- 4. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na społecznej pracy członków.
ROZDZIAŁ II
Cele i środki działania
- 5. Celem Stowarzyszenia jest:
- Praca nad rozwojem miasta Niepołomice i Ziemi Niepołomickiej
na odcinku kulturalnym, gospodarczym i turystycznym.
- Zaznajamianie członków Stowarzyszenia i całego społeczeństwa
z historią oraz dorobkiem kulturalnym Niepołomic i Ziemi Niepołomickiej.
- Pobudzanie społeczeństwa niepołomickiego do działań w duchu patriotyzmu, umiłowania miasta i okolicy oraz poszanowania jego osiągnięć.
- Ochrona przyrody, krajobrazu i zabytków kulturowych Niepołomic i Ziemi Niepołomickiej.
- Działalność na rzecz osób młodych i seniorów.
- 6. Stowarzyszenie realizuje swoje cele jedynie w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego poprzez:
- Inicjowanie, propagowanie i branie udziału w realizacji ważnych dla mieszkańców Niepołomic i Ziemi Niepołomickiej zadań kulturalnych, gospodarczych, turystycznych.
- Pielęgnowanie zdobyczy kulturalnych Miasta i Gminy Niepołomice i prace na dalszym ich rozwojem i pomnażaniem, a przede wszystkim rejestrowanie i gromadzenie pamiątek przeszłości historycznej, etnograficznej, obyczajowej w celu utworzenia Izby Regionalnej.
- Organizowanie czynów społecznych i branie w nich czynnego udziału przez członków
- Inicjowanie popularnych wydawnictw o mieście i okolicy na użytek jego mieszkańców i turystów.
- Organizowanie i urządzanie odczytów, prelekcji, pogadanek, imprez okolicznościowych, konkursów, wycieczek, wystaw, zjazdów i
- Organizowanie społecznego i towarzyskiego życia dzieci, młodzieży i dorosłych mieszkańców Miasta i Gminy Niepołomice oraz rozwój sportu i turystyki.
ROZDZIAŁ III
Członkowie, ich prawa i obowiązki.
- 7. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na :
1/ zwyczajnych
2/ wspierających
3/ honorowych
- 8. Członkiem zwyczajnym jest każda osoba fizyczna, pełnoletnia, która spełnia następujące warunki :
1/ związana jest z Niepołomicami i Ziemią Niepołomicką pochodzeniem, działalnością lub zainteresowaniami.
2/ zgłosiła przystąpienie do Stowarzyszenia w podpisanej deklaracji, uznała statut i zadeklarowała wkład swojej pracy społecznej dla Stowarzyszenia.
3/ wpłaciła wpisowe i bieżąco będzie opłacać składki członkowskie.
4/ została przyjęta do Stowarzyszenia uchwałą Zarządu.
- 9. Członkiem wspierającym jest każda osoba fizyczna spełniająca warunki określone w § 8 lub prawna, spełniająca warunki określone w § 8 pkt. 2 i 4, ofiarująca na rzecz Stowarzyszenia świadczenia coroczne w zadeklarowanej wysokości.
- 10.1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna lub prawna, szczególnie zasłużona w pracy kulturalnej, gospodarczej lub turystycznej dla Niepołomic i Ziemi Niepołomickiej.
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie.
- 11.1. Członkowie zwyczajni, wspierający i honorowi Stowarzyszenia mają prawo:
1/ czynnego i biernego wyboru władz Stowarzyszenia.
2/ korzystania z wszelkich urządzeń i udogodnień jakie Stowarzyszenie zapewnia swym członkom w statutowym spełnianiu swych zadań na warunkach ustalonych przez Zarząd.
3/ członkowie honorowi mają nadto prawo do bezpłatnego wstępu na każdą imprezę organizowaną przez Stowarzyszenie.
- 12.1. Członkowie Stowarzyszenia zwyczajni zobowiązani są do :
1/ ścisłego przestrzegania statutu i prawomocnych uchwał władz Stowarzyszenia.
2/ popierania działalności Stowarzyszenia przez społeczny wkład swojej pracy i szerzenia jego idei oraz zjednywania dla niego członków i sympatyków.
3/ regularnego opłacania składek członkowskich.
4/ zawiadamiania Zarządu Stowarzyszenia o każdej zmianie miejsca zamieszkania.
- Członkowie wspierający Stowarzyszenia obowiązani są do :
1/ propagowania celów Stowarzyszenia.
2/ regularnego opłacania składek członkowskich oraz wywiązywania się z innych zadeklarowanych przez siebie na rzecz Stowarzyszenia świadczeń.
- 13.1. Ustanie praw członkowskich następuje przez :
1/ wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu Stowarzyszenia.
2/ skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu Stowarzyszenia podjętą zwykłą większością głosów z powodu :
a/ nieusprawiedliwionego zalegania ze składkami członkowskimi przez okres ponad 12 miesięcy.
b/ działalności niezgodnej z celami lub na szkodę Stowarzyszenia.
c/ utraty praw publicznych i obywatelskich praw honorowych prawomocnym orzeczeniem sądowym.
3/ śmierć członka lub likwidację organizacji lub instytucji będącej członkiem wspierającym.
- Od uchwały o nieprzyjęciu do Stowarzyszenia lub o skreśleniu przysługuje zainteresowanemu prawo odwołania się do Zarządu Stowarzyszenia na piśmie w ciągu 14 dni o daty zawiadomienia lub do Walnego Zebrania w razie nieprzyjęcia przez Zarząd.
- 13a. Zabrania się:
1/ udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
2/ przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków jego organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
3/ wykorzystywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków jego organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia.
4/ zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
ROZDZIAŁ IV
Władze Stowarzyszenia
- 14. 1. Władzami Stowarzyszenia są :
1/ Walne Zebranie
2/ Zarząd Stowarzyszenia
3/ Komisja Rewizyjna
- 15. 1. Wybory władz Stowarzyszenia odbywają się w drodze jawnego głosowania, kadencja władz Stowarzyszenia trwa 4 lata.
- Ustępujący członkowie władz Stowarzyszenia mogą być wybrani ponownie.
- Funkcji w Zarządzie i Komisji Rewizyjnej nie wolno wzajemnie łączyć.
- Jeżeli inne przepisy Statutu nie stanowią inaczej, uchwały władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania; w razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego
- 16.1. W razie ustania członkostwa lub ustąpienia osoby wchodzącej w skład władz Stowarzyszenia, władze te mogą kooptować w jej miejsce nowego członka.
- Liczba dokooptowanych członków nie może przekraczać 1/3 liczby członków władz ustalonej statutem.
- 17.1.Zarząd Stowarzyszenia i Komisja Rewizyjna mogą zawiesić mandat członków tych władz w wypadku niewykonywania lub niesumiennego wykonywania obowiązków wynikających z niniejszego statutu.
2.Członkowie władz Stowarzyszenia winni usprawiedliwić absencję najpóźniej na najbliższym zebraniu.
A. WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW STOWARZYSZENIA
- 18. Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia jest najwyższą władzą Stowarzyszenia
- 19. W Walnym Zebraniu biorą udział wszyscy członkowie Stowarzyszenia oraz z głosem doradczym zaproszeni goście . Członkom wspierającym – osobom prawnym przysługuje tylko jeden głos.
- 20. Do kompetencji Walnego Zebrania należy :
1/ ustalenie wytycznych działalności Stowarzyszenia.
2/ rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
3/ udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej.
4/ wybór członków Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej
5/ zmiana statutu.
6/ uchwalenie preliminarza budżetowego oraz planu działalności na rok następny.
7/ ustalenie wysokości wpisowego i składek członkowskich oraz termin ich płatności.
8/ nadawanie godności członka honorowego Stowarzyszenia na wniosek Zarządu.
9/ rozstrzyganie odwołań od uchwał Zarządu.
10/ podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady Walnego Zebrania.
11/ powzięcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia.
- 21.1. Prezes lub wiceprezes Zarządu otwiera Walne Zebranie oraz zarządza wybór przewodniczącego i sekretarza Walnego Zebrania.
- Walne Zebranie może powziąć prawomocną uchwałę w sprawach określonych w § 20 pkt. 5 i 11 tylko kwalifikowaną większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Stowarzyszenia
- 22. Głosowanie obywa się w zasadzie jawnie, a tajnie jedynie w sprawach, w których Walne Zebranie takie głosowanie uchwali.
- 23. Z obrad Walnego Zebrania powinien być spisany protokół i podpisany przez przewodniczącego i sekretarza Walnego Zebrania.
- ZARZĄD STOWARZYSZENIA
- 24. Zarząd Stowarzyszenia kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia w okresach między Walnym Zebraniami i odpowiada za swoją działalność przed Walnym Zebraniem.
- 25. Zarząd Stowarzyszenia składa się z 11 członków wybranych przez Walne Zebranie, którzy wybierają ze swojego grona Prezydium w składzie :
1/ prezes.
2/ dwóch wiceprezesów.
3/ sekretarz.
4/ skarbnik.
- 26. Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należy:
1/ kierowanie działalnością Stowarzyszenia.
2/ wykonywanie uchwał Walnego Zebrania i czuwanie nad przestrzeganiem statutu Stowarzyszenia.
3/ opracowanie planów pracy oraz projektów preliminarza budżetowego.
4/ powoływanie kół , sekcji i komisji Stowarzyszenia , ustalanie zakresu ich działalności oraz powierzanie poszczególnych zadań i prac członkom Stowarzyszenia i czuwanie nad ich prawidłowym wykonaniem.
5/ zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia.
6/ składanie sprawozdań za okres kadencji Walnemu Zebraniu.
7/ zwoływanie Walnego Zebrania – jeden raz w roku.
8/ zatwierdzanie sprawozdań z działalności kół , sekcji i komisji.
9/ wydawanie zarządzeń pokontrolnych na wniosek Komisji Rewizyjnej.
10/ zawieranie umów , prowadzenie korespondencji i rachunkowości Stowarzyszenia.
- 27.1 Do kompetencji Prezydium Zarządu należy w szczególności wykonywanie Uchwał Walnego Zebrania i Zarządu Stowarzyszenia.
- 27.2 Prezydium Zarządu może w sprawach niecierpiących zwłoki podejmować decyzje mieszczące się w kompetencjach Zarządu Stowarzyszenia, uchwały te wymagają zatwierdzenia przez Zarząd na najbliższym posiedzeniu . Nie zatwierdzenie uchwały przez Zarząd powoduje uchylenie jej mocy obowiązującej .
- 28. Zebrania Zarządu Stowarzyszenia odbywają się raz w miesiącu.
- 29.1.Stowarzyszenie reprezentuje prezes Zarządu jednoosobowo.
- 29.2 Do działania w imieniu Stowarzyszenia, nabywania praw i zaciągania zobowiązań upoważniony jest prezes Zarządu jednoosobowo.
- 30. Zarząd Stowarzyszenia jest upoważniony do podejmowania uchwał i wydawania regulaminów .
- KOMISJA REWIZYJNA STOWARZYSZENIA
- 31. Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia jest organem kontrolującym całokształt działalności Stowarzyszenia.
- 32. Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego i dwóch członków.
- 32a. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają rygorom przewidzianym w art. 20 pkt 6 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873. ze zm.), a to:
1/ nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
2/ nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
3/ mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w art. 8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz.U. Nr 26, poz. 306 ze zm.).
- 33. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy :
1/ przeprowadzanie kontroli przynajmniej raz w roku całokształtu działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej , gospodarczej pod względem rzetelności, celowości i gospodarności .
2/ składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu oraz stawianie wniosków o udzielaniu absolutorium ustępującemu Zarządowi .
3/ wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwierdzenia uchybień w działalności Zarządu Stowarzyszenia .
- 34.Z każdej kontroli Komisja Rewizyjna sporządza protokół w dwóch egzemplarzach , z których jeden przedstawia Zarządowi .
ROZDZIAŁ V
Majątek Stowarzyszenia
- 35.1 Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości oraz fundusze
Na fundusze Stowarzyszenia składają się :
1/ wpisowe i składki członkowskie
2/ dochody z majątku nieruchomego i ruchomego
3/ dochody z działalności statutowej
4/ darowizny, zapisy, subwencje i dotacje
ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe
- 36.1 Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia wymagają uchwały Walnego Zebrania i są zatwierdzane przez władzę rejestracyjną .
- 36.2 Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia określi jednocześnie tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek Stowarzyszenia .
Niepołomice dnia 15 lipca 1980 r.
Na mocy decyzji Naczelnika Miasta i Gminy w Niepołomicach
Nr. 6010/1/80 wydanej na podstawie art. 21 prawa o stowarzyszeniach z dnia 27 października 1832r. /Dz..U.Nr 94 poz.808 z późn. zmianami/ wpisano w dniu 15 lipca 1980r. do rejestru stowarzyszeń Urzędu Miasta i Gminy w Niepołomicach pod Nr. Rejestru 3 stowarzyszenie p.n „Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Niepołomickiej” z siedzibą w Niepołomicach